Stichting de As

Autisme en zelfredzaamheid

Zelfstandig wonen

Op een gegeven moment komt je kind in een andere levensfase: de jongvolwassenheid. Een fase waarin ze aan het werk gaan en mogelijk op zichzelf willen gaan wonen. Voor ouders is dit een periode waarin ze hun kind steeds meer moeten gaan loslaten. Maar dat is niet makkelijk of vanzelfsprekend als je kind autisme heeft.

Ouders zijn vaak bang dat hun zoon of dochter het overzicht kwijt zal raken en dat dagelijkse handelingen niet goed zullen gaan. Of dat ze geen netwerk hebben om op terug te vallen. Stichting de As helpt jongvolwassenen actief hun zelfredzaamheid te vergroten. De vraag “Wat heb je nodig om zelfstandig te kunnen wonen,” is daarbij leidend.

We helpen met het aanbrengen van structuur en het behouden van overzicht. We activeren, evalueren en zorgen voor een stok achter de deur.

Job coaching

Stichting de As helpt jongvolwassenen om passend werk te vinden en te behouden. Meestal zijn eventuele knelpunten door goede communicatie met het netwerk op te lossen. Wij adviseren en coachen cliënt en werkgever, ter voorkoming van verzuim of uitval.

Ook hier werken we actief aan de zelfredzaamheid en maken we een haalbare inschatting van eenieders behoefte. In situaties waarin mensen met ASS zich moeilijk kunnen aanpassen, kunnen we kijken of er aanpassingen mogelijk zijn vanuit de werkomgeving. Een win-win situatie, want mensen met autisme zijn vaak hele loyale, gedreven werknemers.

Cliëntenraad

Bij Stichting de As vinden wij het belangrijk dat iedereen zijn stem kan laten horen. We vinden het niet alleen van belang dat cliënten worden betrokken bij hun eigen proces, maar ook bij de vormgeving van de organisatie. Om deze reden is er een cliëntenraad opgericht.

De cliëntenraad komt vier keer per jaar samen om over allerlei zaken te brainstormen.

Ben jij cliënt of ouder/verzorger en heb je vragen en ideeën over (de toekomst van) Stichting de As? Stuur dan een mailtje naar de cliëntenraad.  Je mag je vragen of ideeën sturen, maar je mag natuurlijk ook deelnemen!

Mail de Cliëntenraad