Stichting de As

Wat bieden wij

Hulp voor het gezin en de persoonlijke ontwikkeling

Doordat kinderen met autisme van jongs af aan moeite hebben met prikkels en sterk reageren op hun omgeving, kan een vicieuze cirkel binnen het gezin ontstaan. Als er inzicht is in welke prikkels moeilijk zijn en hoe de informatieverwerking van het gezinslid met autisme verloopt, dan kunnen we de negatieve spiraal ombuigen. Als elk gezinslid leert om door een ‘autisme-bril’ te kijken, komt er ruimte om elkaars krachten te leren kennen en in te zetten en kan het gezin weer functioneren als een team.

Stichting De As geeft trainingen aan kinderen, jongeren, hun ouders en brusjes. Denk hierbij aan psycho-educatie, trainingen om te leren samenwerken, trainingen om te leren omgaan met spanning en agressieregulatie. Ook coachen we cliënten op het gebied van sociale en communicatieve vaardigheden en het aangaan en behouden van vriendschap en relaties. Wij bieden naast individuele behandeling en begeleiding, uiteraard ook systeembegeleiding.

Wat

bieden wij

Hulp voor het gezin

en de persoonlijke ontwikkeling

Hulp bij onderwijs
De meeste kinderen met ASS hebben begeleiding nodig op school. Dat kan gaan om eenvoudige hulp (zoals hulp bij het structureren en plannen), of intensievere ondersteuning. Onze coaches en begeleiders kijken samen met het kind, de ouders en de leerkracht waar de hulpvraag ligt. Veel knelpunten kunnen we oplossen door goede communicatie met het netwerk. Dit biedt betere toekomstmogelijkheden en verkleint de kans op schooluitval of afstroming naar lagere onderwijsvormen. Voor kinderen en jongeren die wel vastlopen of zelfs uitvallen, bieden wij speciale ondersteuning.

Werken vanuit ervaring

Stichting De AS werkt met een aantal ervaringsdeskundigen en ervaringswerkers; dit zijn ambassadeurs met autisme of ambassadeurs bij wie binnen het gezinssysteem autisme aanwezig is. Ervaringsdeskundigen hebben hierbij een specifieke ervarings-deskundigheids-opleiding gedaan en ervaringswerkers niet (maar zij kunnen wel MBO/HBO/WO geschoold zijn). Zij worden met name ingezet wanneer de hulpvraag van de client gericht is op persoonlijke ontwikkeling en er extra ruimte nodig is voor herkenning, erkenning en perspectief. Door het delen van persoonlijke ervaringen van deze ambassadeurs kan er aansluiting gevonden worden bij de client wat bijdraagt aan het herstel, de ontwikkeling en de ontplooiing van de cliënt en zijn omgeving.

Waar is de hulp van Stichting de AS beschikbaar?

Stichting de AS heeft o.a. een contract voor jeugdhulp met de Zorgregio's West-Brabant Oost en Hart van Brabant

Daarnaast kunnen wij ondersteuning bieden vanuit een PGB of op factuurbasis ( trainingen en workshops)

Wij nemen momenteel geen nieuwe WMO aanmeldingen aan.

Net dat stapje verder

cASa
Kinderen en jongeren die (deels) uitvallen op school, of dreigen uit te vallen kunnen terecht bij de dagbehandeling cASa. Dit is een plek waar ze samen met andere jongeren en de coaches op ontdekkingstocht gaan naar hun talenten en hoe ze die kunnen benutten. Ze gaan aan de slag om de benodigde competenties te ontwikkelen waarmee ze zo snel mogelijk terug naar het onderwijs kunnen keren, of op een andere manier kunnen gaan participeren in de maatschappij.
De jongeren werken op een creatieve manier aan het accepteren van anderen, aan verbinding, aan contact maken en tot zelfreflectie komen. Hierbij maken we gebruik van hun talenten en passies.

We betrekken het hele systeem om het kind of de jongere heen; gezamenlijk stellen we een behandelplan op. We zetten de expertise van de leerkracht, therapeut, begeleider, orthopedagoog, psycholoog en psychiater in om de doelen te bereiken. Aan Stichting de As is een kind- en jeugdpsychiater verbonden, die geconsulteerd wordt en deelneemt aan multidisciplinaire overleggen. Medicatiebehandeling behoort tevens tot de mogelijkheden.
Hulp bij wonen
Om te voorkomen dat jongvolwassenen die op zichzelf gaan wonen het overzicht kwijt zullen raken en om hen te helpen met de dagelijkse handelingen, zet Stichting de As zich in om met hen actief hun zelfredzaamheid te vergroten. De vraag “Wat heb je nodig om zelfstandig te kunnen wonen,” is daarbij leidend. We helpen met het aanbrengen van structuur en het behouden van overzicht. We activeren, evalueren en zorgen voor een stok achter de deur.

Hulp bij werken
Stichting de As helpt jongvolwassenen door middel van job coaching om passend werk te vinden en te behouden. Meestal zijn eventuele knelpunten door goede communicatie met het netwerk op te lossen. Wij adviseren en coachen cliënt en werkgever, ter voorkoming van verzuim of uitval. Ook hier werken we actief aan de zelfredzaamheid en maken we een haalbare inschatting van eenieders behoefte. In situaties waarin werknemers met ASS zich moeilijk kunnen aanpassen, trachten we aanpassingen in de werkomgeving aan te brengen.

Hulp bij wonen

Hulp bij werken